Конспекти уроків



Конспект уроку з української мови
проведеного студенткою групи У-5 Папазовою І. С.
Тема: Діалог. Розділові знаки в діалозі. Складання діалогів.

Мета: - повторити  й поглибити одержані у початкових класах знання про діалог; удосконалити навички вживання розділових знаків при діалозі; сприяти формуванню навичок виразного читання діалогічних текстів;
-     розвивати творчі уміння складати діалоги; вміння працювати в парах;
-     виховувати в учнів розуміння етикетних норм і моральної поведінки під час спілкування; шанобливе ставлення до інших національностей.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (розвитку мовленнєвої компетенції)

І. Організаційний момент
·         слово вчителя
ІІ. Актуалізація опорних знань
  • Перевірка домашнього завдання
  • Робота біля дошки (2 учня)
  • Доповніть речення.
  • Перевірка завдання
  • Робота з текстом
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Слово вчителя
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
  • Робота з підручником.
V. Закріплення набутих знань
  • Бесіда
  • Робота з вправою
Фізхвилинка
·      Складання ситуативних діалогів «Чудова скринька»
·      Робота з текстом.
·      Словникова робота
·       Читання тексту (ланцюжком)
VI.             Домашнє завдання
VII.          Підсумок уроку
·      Доповніть речення
VIII.       Оцінювання


Хід уроку
І. Організаційний момент
·         слово вчителя
- Доброго дня, діти. Мене звуть Інесса Сергіївна і сьогодні я проведу у вас урок української мови. Сідайте.
ІІ. Актуалізація опорних знань
  • Перевірка домашнього завдання
-       Діти, яке у вас було домашнє завдання? Що вам потрібно було зробити? Хто впорався зі завданням? У кого виникли труднощі при виконанні домашньої роботи?
  • Робота біля дошки (2 учні)
- Зараз, поки ми будемо з вами заповнювати картки, двоє з вас вийдуть до дошки і зроблять завдання: поставити у реченнях потрібні розділові знаки, і якщо потрібно, зробити схеми. (двоє учнів виходять до дошки, виконують завдання, які у них на картках:
Питала ласкаво: «Чом, синку, ти зблід?» (Є.Плужник). А: «П?»
«Хочу додому, хочу до мами!» - мовлю нечутно, самими губами  (П. Осадчук). «П!» - а.
  • Доповніть речення.
- Перед вами лежать аркуші. У них вам треба буде доповнити ті речення, що стосуються теорії з теми, яку вивчали минулого уроку. Також у картках надруковані речення, у яких вам потрібно буде поставити розділові знаки. Якщо це речення буде з прямою мовою, записати його схему. На це вам 2 хвилини.
-           Висловлювання будь-якої особи, передане від її імені …(дослівно), називається…  (пряма мова)
-           _______   _______  супроводжується словами _(автора)
Розставте розділові знаки і запишіть схеми поданих речень
І ряд «Куди це ви, мамо?» - сполохано кинулись діти. (Б. Олійник.) «П?» - а.
ІІ ряд А мати вмовляє гірко: «Та годі вже, годі, доню!» (Г. Світлична.) А: «П!»
ІІІ ряд Проводжає сина мати і шепоче: «Мужній будь» А: «П.»
  • Перевірка завдання
-       Підпишіть картки і здайте мені. А тепер перевіримо ваших товаришів, які працювали біля дошки. Чи правильно вони розставили розділові знаки? Чому? А схеми правильно зроблено? Запишіть у зошитах число, класна робота, перепишіть у зошит одно з двох речень, яке вам найбільш сподобалося.
·         Робота з текстом
-    А тепер давайте прочитаємо з вами текст, який лежить у вас на партах (текст з підручника, але на аркушах, щоб діти не бачили заздалегідь тему уроку. Учні читають ланцюжком). Хто бере участь у розмові у цьому тексті? (батько й син). Яка тема тексту? (батько і син збираються йти жати). Яка основна думка цього тексту? (турбота батьків, які не хотіли дуже рано будити дитину, працьовитий хлопець, який допомагає батькам)
-    Зверніть увагу на текст. Що ви помітили? Як у ньому записано пряму мову? (за допомогою рисочок (тире)). А чи знає хто з вас, як називається розмова двох осіб, що так виділяється на письмі? (діалог). Правильно, діалог.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Слово вчителя
- Сьогодні  ми познайомимось з діалогом, будемо вчитися знаходити діалог у текстах, складати діалоги за ситуацією, а також будемо формувати уміння правильно розставляти розділові знаки у діалогах. Запишіть будь ласка тему уроку.
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
  • Робота з підручником.
-          Розгорніть підручник на сторінці 87. Прочитаймо перше правило. Сашко читає, інші слідкують. (учень читає правило, інші слідкують). Так що таке діалог? (розмова двох осіб). З чого складається діалог? (з реплік осіб). Як пишуться репліки? (кожна з нового рядка, без лапок, перед нею ставиться тире).
-          А тепер подивіться на дошку. Чим схожі ці речення? Що є у першого і другого речення? (слова автора, слова особи, яка говорить, розділові знаки: кома, тире).
Чим вони відрізняються? (перше – речення з прямою мовою, друге – репліка зі словами автора).
-          Який висновок ми можемо зробити? (якщо після репліки в діалозі стоять слова автора, то ставляться ті ж самі розділові знаки).
V. Закріплення набутих знань
  • Бесіда
-          Тепер згадаємо, з чого складається діалог? (з реплік). Як пишуться репліки? (кожна з нового рядка, без лапок, перед нею ставиться тире).
  • Робота з вправою
-                     Ми не дарма пригадали, як пишуться репліки. Зараз ми будемо вчитися правильно їх записувати. Виконаємо вправу 211. Давайте прочитаємо вірш, визначимо в ньому репліки, спробуємо виявити, кому саме належить та чи інша репліка. Але спочатку скажіть будь ласка, хто з вас знає, що таке акровірш?
-       Акровірш (акростих)- це вірш, в якому перші літери рядків утворюють слово або речення.. Погляньте на слайд. Прочитайте вірш. (діти усі разом впівголоса читають
Світить Сонце, люди відпочивають,
От і хмари по небу пливуть
Всі бджоли на полі літають,
А квіти все цвітуть і цвітуть). А тепер прочитайте тільки перші букви кожної строки. Що вийшло? (сова).
-       Тепер прочитаємо вірш у вправі. (один учень читає, інші слідкують). Хто у нас є дійовими особами у діалозі? (дідусь і онук). Кому належить перша репліка? (дідусю). Як ми її напишемо? (виділяючи тире, з нового рядочку). Хто бажає записати на дошці? (виходить один учень). Не забуваємо, що інші працюють у зошитах. Ви потім здасте їх мені. Перевірте, чи правильно записане речення? (розбирається кожне речення у вірші) правильний варіант.
-       А тепер зробимо іншу вправу, 213. Завдяки їй ми навчимося записувати прості речення у формі діалогу. Читаймо перше речення. Як воно буде звучати у ролі діалогу? (учні по одному читають речення, переробляють на діалог, записують біля дошки. Інші – у зошитах.
Михайлик запитав у Олега, чи розв’язав він задачу. Олег відповів, що вже розв’язав. Тоді Михайлик попросив, щоб друг пояснив йому, як цю задачу розв’язувати. Олег сказав, що допите вправу з української мови, а потім обов’язково допоможе товаришеві.
-          Олег, ти розв’язав задачу?
-          Так.
-          Поясни мені будь ласка, як її розв’язувати
-          Почекай трохи. Ось допишу вправу з української мови, і допоможу тобі, Олеже.
Фізхвилинка
Трава низенька-низенька.
Дерева високі-високі.
Вітер дерево колише-гойдає.
Птахи летять-відлітають,
А діти тихенько за парти сідають.
·   Складання ситуативних діалогів «Чудова скринька»
-    Ми повчилися розставляти розділові знаки у діалогах, перетворювати прості речення на діалоги, а тепер повчимося самостійно складати діалоги на різні ситуації. Будете працювати в парах. У мене в руках – чудова скриня. Один з вас достає аркуш, на якому буде записана ситуація. Разом з сусідом по парті ви складаєте діалог з 5 речень. У зошиті записуєте не тільки свою особисту репліку, але й репліку співбесідника. На виконання – 4 хвилини. Але спочатку згадаємо значення деяких слів. Що таке крамниця? (магазин).  (після того, як учні вибрали ситуацію, обговорюють, складають діалог)
1 пара: діалог між батьком, який повернувся з батьківських зборів і учнем-двієчником
2 пара: діалог між покупцем і продавщицею в книжковій крамниці (книжковий магазин)
3 пара: діалог між двома друзями, які багато часу не бачилися.
4 пара: 1 дитина –  нервовий, нахабний відвідувач крамниці, у якого пропала сумка. 2 дитина –  охоронець крамниці. Сумка виявилася
5 пара: діалог між дітьми, яки не можуть поділити іграшку
6 пара: розмова двох осіб по телефону. Учень запитує у однокласника домашнє завдання  
7 пара: діалог між людиною, у якої вкрали речі, і міліціонером.
- А тепер прослухаємо декілька діалогів. Хто бажає прочитати? (діти за бажанням прочитують свої діалоги, 2 пари учнів). Що вам сподобалося а що – ні у діалозі, який придумали ваші однокласники? Чи можна так поводитись, коли ви с кимось розмовляєте? (ні). А як треба поводитись? (стримано, поважно). Чого не вистачає у цьому діалозі (слів ввічливості). Всі інші діалоги я перевірю, коли ви мені здасте зошити.
·   Робота з текстом.
- Тепер ми знаємо, що таке діалог. Повторимо, що називають діалогом? (ромову двох осіб). А тепер прочитаємо текст у вправі 214 і з’ясуємо, що незвичайного в цьому тексті порівняно з попереднім текстом, який ми читали на початку уроку.
·         Словникова робота
- Але спочатку подивіться на слова зі слайду. Що означає слово «поважно»? перекладіть російською (почтенно, с уважением). Як ви розумієте речення «обличчя проймається усмішкою» (на обличчі з’являється усмішка). У тексті діти грають в гру, яка називається «Бузько і жаби». З’ясуємо, що це таке. взагалі бузько – це один з варіантів назви птахів лелеки. Знаєте, хто такі лелеки? (аисты). Правильно. Подивіться на нашого лелеку (слайд).  А до чого у назві гри, крім лелеки, присутні жаби? (лелеки їдять жаб).
Правильно. А тепер давайте прочитаємо цей текст.
(діти читають текст ланцюжком)
-    Про що розповідається в тексті? Дайте назву цьому текстові. (діти дають назви: «незвичайна дівчина», нове знайомство» тощо). Чому діти здивувалися появі новій дівчини? (вона була не схожа на них, навіть ім’я дивне). Знайдіть у тексті і зачитайте ті риси характеру, які відрізняли дівчинку від Євгенка і його друзів. (діти знаходять уривки). Ім’я Саййора з узбецького перекладається як «Планета».
-    Що незвичайного в цьому тексті? (в ньому багато дійових осіб).
-    Запам’ятайте, розмова, в якій бере участь кілька осіб, називають полілогом. Подивіться на розділові знаки, які вони? (такі ж, як у діалозі).
IX. Домашнє завдання
-          Запишіть будь ласка у щоденниках домашнє завдання. Сторінка 87, 89 правила, стор. 89, вправа 215.
X.    Підсумок уроку
·   Доповніть речення
Полілог – це ________. Розмова двох осіб називається ______. Репліка – це______. На письмі діалоги і полілоги виділяються так як і ________
XI. Оцінювання








ПОДОРОЖ КРАЇНОЮ СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ

Українська мова,
5 клас

Мета уроку: закріпити й узагальнити вивчені учнями відомості з синтаксису та пунктуації; формувати уміння і навички визначати члени речення, правильно ставити розділові знаки при однорідних членах, звертаннях та вставних словах; розширити знання дітей про космос; розвивати зв’язне мовлення п’ятикласників, увагу, пам’ять, уяву; виховувати любов і повагу до рідної мови, прагнення пізнавати таємниче.

Тип уроку: Узагальнення і систематизація знань.
Форма проведення: урок-космічна подорож
Обладнання: проектор, роздатковий матеріал.


Хід уроку
Організаційний момент
Слово вчителя
Доброго дня. Мене звуть Інесса Сергіївна, сьогодні я проведу у вас урок укр..мови.  підтягніться, розімниться, подивіться один на одного. Сідайте.
Мотивація навчальної діяльності
‒ А зараз на уроці української мови я пропоную відправитися в космічну подорож.
Ви розумієте , що подорож наше буде не зовсім в «космос», але ж в такій же таємничий, такий же цікавий, світ ‒ ще мало вивчений вами космічний світ української мови.
У космос летять ... космонавти . Але ми з вами сьогодні не просто космонавти , а космонавти − лінгвісти . А хто такі лінгвісти ? Лінгвістика ‒ мовознавство. Значить, лінгвісти − знавці мови .
Космічний світ української мови дуже широкий. Ми вирушаємо в одну з його частин –  тримаємо курс на космічну територію Синтаксису і Пунктуації.
Керівництво польотом дозвольте взяти на себе.
 Діти, сьогодні на уроці у нас буде 3 екіпажу. Сьогодні ваші зошити не просто зошити, а бортові журнали, у яких ви повинні фіксувати все те, що відбуватиметься під час польоту. Також хочу зауважити , що за успішне виконання відповідальних завдань під час подорожі найактивніші космонавти будуть відзначатися зірками. Ті, хто набере більшу кількість зірок, будуть занесені до Почесної книги космічних досягнень (журнал).
У будь-яку подорож відправляються з певною метою. Є вона і у нас. Подивіться на тему нашого уроку. ( Запис на дошці ) Давайте разом визначимо , що ми повинні зробити , подорожуючи по космічному району під назвою « Синтаксис і пунктуація » ... (Відповіді дітей).
Правильно, ( повторити і закріпити основні відомості , які вивчили з цієї теми , показати знання та вміння , які придбали ). Мешканці космічної території «Синтаксис і пунктуація» хочуть ближче познайомитися і з нами, і з нашою сонячною системою. Тому тексти, які у нас будуть сьогодні, повʼязани з космосом. І нагадую, що цю подорож ми повинні пройти за 45 хвилин! Тому працюймо швидко й наполегливо. А зараз, екіпаж, увага! Записати: число, класна робота, тему уроку у свої особисті бортові журнали.
ІV. Систематизація, узагальнення засвоєних умінь і навичок
  «Отримай довідку»
Отже, для того, щоб відправитися у космічну подорож, усі космонавти з екіпажу потрібні отримати медичну довідку. Всі знають, як отримати медичну довідку. (сходити до лікаря). Але нашу довідку можна отримати, якщо ви відповісте на запитання, які лежать у екіпажей на партах.
(Діти читають запитання, обговорюють).
Перевірка
(Учні по-одному зачитують своє питання, відповідають,  інші команди можуть корегувати відповідь своїх однокласників. Учні, які правильно відповідають на запитання, отримають від вчителя довідки).
                  «Чи знаєте ви мешканців космічної території Синтаксис?»
1 ) Синтаксис вивчає будову словосполучень і ___речень______ .
2 ) Правильно розставляти розділові знаки вчить ____пунктуація_______ .
3 ) Місце у реченні, де потрібно застосувати пунктуаційні правило, називається __пунктограмою____ .
4 ) __підмет__ і ____присудок___ - головні члени речення .
5 ) Вони складають___граматичну основу___ речення.
6 ) Другорядний член речення , який позначає __ознаку предмета__ , узгоджується з підметом або додатком і відповідає на питання ___який, чий___ , називається означенням.
7 ) Обставина - це _другорядний_ член речення, який позначає, як , коли, де відбувається дія , і відповідає на питання _де, куди, коли___ .
8 ) Звернення називають того , до кого __звертаються___ .
9 ) У простому реченні__одна____ граматична ___основа___.
10 ) У складному реченні - ___дві граматичні основи_ , на відміну від простого.
11 ) пряма мова - це_висловлювання будь-якої особи передане від її імені без змін__ . Пряма мова супроводжується__словами автора___
12 ) Розмова двох ОСІБ це __(діалог)____ . ВІН Складається з _(реплік)_______ Кожна _____ пішеться__з нового рядка__ и виділяється тире .
Молодці. Тепер усі з довідками, вирушаймо у подорож!
Планета «Словосполучення»
‒ Перша наша зупинка на планеті «Словосполучення». Король цієї планети, для того, щоб подивитися на якому рівні ми з вами засвоїли цю тему, дає завдання: прочитати текст, і знайти у ньому словосполучення за поданими у вас на картках схемам. Випишіть словосполучення собі у бортові журнали. Знайдіть у них головне і залежне слова (текст про місяць) 4 хв.
Мі́сяць — єдиний природний супутник планети Земля. Це другий за яскравістю об'єкт на земному небосхилі після Сонця і п'ятий за величиною природний супутник планет Сонячної системи. Також є першим і єдиним позаземним об'єктом природнього походження, на якому побувала людина. Але найперші живі істоти, які здійснили політ навколо Місяця на космічному кораблі, були середньоазіатські черепахи. На місяці життя неможливе, тому що там немає атмосфери. З цієї ж причини навіть вдень над Місяцем видно чорне зоряне небо. Також з Місяця вдень і вночі видно нашу Землю.
1 . прикметник + іменник (єдиний, природний супутник; земний небосхил; Сонячна система; перший і єдиний позаземний об’єкт;  природне походження; живі істоти; космічний корабль; середньоазіатські черепахи; чорне зоряне небо)

3 . дієслово + іменник ( є об’єктом, здійснили політ; видно небо; немає атмосфери; видно землю; побувала людина)

‒ А зараз давайте перевіримо, що виписали екіпажи. Зачитуйте перший екіпаж, що ви записали на першу схему? Інші екіпажи – перевіряють себе й інших. (діти зачитують, що вони виписали). Чи правильно виписав перший екіпаж ті словосполучення, які стосуються першої схеми?  (так розглядаються усі схеми).
‒ А ми прощаймося із мешканцями планети «Словосполучення» й вирушаймо далі, на планету «Речення».
Планета «Речення»
Бесіда
‒ Як ви гадаєте, які мешканці живуть на цій планеті? (речення). Правильно. Які бувають речення? Що є в реченні? (граматична основа). Що ще є в реченні? (другорядні члени речення).
Практична робота
‒ На планеті «Речення» посварились усі частини мови. Вони не можуть визначити свою синтаксичну роль у реченні. Перепишіть ці речення, розберіть їх і правильно підкресліть їх члени речення.
Планета Сатурн названа на честь давньоримського бога хліборобства, ім’я якого теж було Сатурн. (складне речення, кома. 2 грам..основи – планета названа, ім’я було)
Фобос і Деймос –  природні супутникі Марса. Їх назви походять від давньогрецьких слів «страх» й «жах». (тире – підмет і присудок виражені ім..в називн.відмінку)
Супутники Сатурна мають такі назви: Мімас, Тефія, Діона, Рея, Титан. (після узагальнюального слова перед однорідними членами речення – двокрапка).
‒ Давайте перевіримо, як ви розібрали ці речення і чи змогли визначити правильну їх синтаксичну роль, щоб допомогти стати їм по місцях. Зачитуйте будь ласка свої речення перший екіпаж. Другий третій.
Планета «Розділові знаки»
      Літемо далі. Наступна планета «розділові знаки». На цій планеті стався конфлікт. Як ви вже здогадалися, космічною системою, якою ми сьогодні мандруємо, править король Синтаксис і королева Пунктуація. Розділові знаки посварились: вони не змогли вирішити, хто з них найголовніший. Тире говорить, що завдяки йому можна передавати діалоги, полілоги, і що воно розділяє підмет і присудок, коли вони обидва виражені іменниками в називному відмінку або дієсловами в неозначеній формі. Крапка говорить, що вона найголовніша, бо закінчує речення. Двокрапка – що вона може виділити означувальне слово від означальних. Лапки говорять, що вони найголовніші, бо можуть передавати дослівно чуже мовлення. Кома теж хотіла щось сказати, але розділові знаки, гніваючись, вигнали її зовсім з планети. Після сварки знаки схаменулися: де ж це поділася кома? Вони зовсім забули, що вигнали її, і несправедливо звинуватили у злодійстві одну людину, яка випадково попала сюди два місяці тому. У нас є можливість врятувати цю людину, якщо ми покличемо кому і поставимо правильно її у реченні. Це речення є на слайді (слайд). Перепишіть його, і подумайте, куди краще всього поставити кому, щоб спасти нашого підзахисного. Хто знає, що значить «стратити» російською мовою? (казнить). Правильно, «казнить», лишити життя за злочин. А тепер працюйте над реченням.
СТРАТИТИ НЕ МОЖНА ПОМИЛУВАТИ.
        І так. Зачитайте будь ласка речення перший екіпаж. Де саме ви поставили кому? Чому? Другий екіпаж, куди ви поставили кому? Чому? Третій екіпаж. Куди ви поставили кому? (відповіді дітей). А що б було, якщо ми поставили б кому після слова «стратити»? (вийшло б «стратити, не можна помилувати», і людини б не стало). Так яку роль грає кома у реченні? (важливу, завдяки неї розуміється зміст речення). А як ви гадаєте все ж таки, який розділовий знак найважливіший? (всі вони важливі).
        Так. А тепер для того, щоб остаточно помирити розділові знаки і довести їм, що усі вони важливі, пропоную вам у текстах, які лежать перед вами, розставити всі відомі вам розділові знаки. Зауважте, що у ньому є слова як с прямою мовою, так і діалоги. Також вам треба буде вставити пропущені літери.
Іван і Семен сиділи у будиночку на дереві разом із своєю знайомою.
        Хлопці, ви не могли би розповісти мені про Марс? – попросила Катруся своїх друзів.
        Звісно, – погодився Іван.
        Марс – д…вовижна (диво) планета. Прозорі сизі дали, широкий горизонт, – почав розповідь Семен.
        А ще вона вся покрита шаром космічного пилу. Так так, це навіть вчені підтвердили, – сказав Іван.
        Якщо ти туди потрапиш, то всюди будеш бачити численні нерівності: кратери, ущелини, западини.
        А чи є там марсіани? – спитала дівчинка.
        Не знаю. Але космічні мандрівники уважно вивчають планету. Але на жаль це можливо тільки за допомогою різноманітних пристроїв. Поки ще нікому з людей не довелося туди прилетіти, – зітхнув Іван.
        А уявіть собі, що там все ж хтось живе, – замріяно промовила дівчина.
        Можливо. У цієї планети багато таємниць, – зауважив Семен.
        Перевіримо, які розділові знаки ви поставили у реченні. Читайте перший екіпаж перше речення. Чому ви поставили саме такі розділові знаки?
Домашнє завдання
        Увага, екіпаж. Ракета готується до посадки у наш клас! Всім зайняти свої місця, і чекати посадку. А поки ми готуємось до посадки, запишіть домашнє завдання.
Підсумок уроку
        Що ми робили на цьому уроці? (мандрували на космічній території синтаксису і пунктуації повторювали знання про словосполучення, речення, розділові знаки).
        Що нового ви узнали на цьому уроці? (відповіді дітей).
        А тепер оцінювання. Кожен підрахуйте свої отримані зірочки. Спочатку із щоденниками підходять ті діти, у яких більше зірочок. Потім – всі інші. Урок звершено! Дякую за увагу і співпрацю.













Конспект уроку з української мови
проведеного студенткою групи У-5 Папазовою І. С.
ТЕМА: Галина Малик «НезвичайніпригодиАлі в країніНедоладії». Елементинезвичайного в повісті. СимволікакраїниНедоладії та їїмешканців. Своєрідністькомпозиціїтвору. Особливостійогомови.                                                                                                                                                                                                                                                                      Мета: продовжити роботу над казкою, вчити виразно читати, визначати незвичайне у змісті та символіку образів; пояснити своєрідність композиції та особливості мови твору; розвивати уміння формулювати і вільно висловлювати свої думки, уявляти ситуацію, вміння за малюнком відгадати епізод твору; сприяти вихованню почуття відповідальності за власні вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети.
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок
Засоби навчання: підручник
Обладнання: ПК, портрет письменниці, презентація
Структурно-композиційна схема уроку
І.    ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
·        Фронтальне опитування
        Із творчістю якої письменниці ви знайомились минулого уроку? (Галина Малик)
        Який твір ви почали читати? («Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії)

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
·        Бесіда
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
·   Читання тексту
·   Словникова робота.
     V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
     VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ


Хід уроку
І.         ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
·        Фронтальне опитування
        Із творчістю якої письменниці ви знайомились минулого уроку? (Галина Малик)
        Який твір ви почали читати? («Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії)

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
·        Бесіда
        Яким було ваше домашнє завдання? Хто з вас прочитав потрібні сторінки? А хто читав далі? Добре. А зараз подивимося, як уважно ви читали твір минулого уроку та вдома.
1.    Чому Аля пішла від гостей в свою кімнату? (їй стало соромно за недороблений подарок бабусі? Зачитайте, як почала свій твір письменниця («Аля грюкнула дверима…»). Як ви гадаєте, чому письменниця саме з цих слів почала свою повість-казку, а не з опису самого свята? (щоб яскравіше показати стан дівчини, її помилку).
2.    Яким було справжнє імʼя Алі? (Галя)
3.    Яка вона була дівчина? (ледаща, неспроможна довести діло до кінця). Підтвердіть свою характеристику рядками із тексту (с.103 «А треба вам сказати….не могла доробити до кінця», «Те, що клали…як і сьогодні із бабусиним днем народження»).
4.    Яку назву мала країна, у яку потрапила Аля? (Недоладія).
5.    Що незвичайного побачила Аля в Недоладії? Наведіть 3 приклади дивовижного (нема води у ставку, рибки ходять пішки, половина сонця, живуть недороблені справи тощо)
6.    Кого вперше Аля зустріла на своєму шляху? Який він, знайдіть опис у тексті (Недоладько, «І тут у цих самих кущах…ліва нога коротша від правої»).
7.    Що жило у країні Недоладії? (недороблені справи).
8.    Хто забирав ці недороблені справи і Алю у Недоладію? (чарівник Недочеревик).
9.    Згадайте пісню Недоладька. Що у ній схвалювалося? Знайдіть і прочитайте. Як ви розумієте слова Недоладька «зовнішність частенько нас обманює»? (за зовнішністю не можна судити про вчинки людини. Може бути гарної зовнішності, але обманювати, залишити в скрутну хвилину).
10.              Кому Аля допомогла по дорозі до Недокороля? (бабці. Пришила їй крило).
11.              Кого зустріла Аля у замку? (Недопопелюшку). Як вона виглядала, зачитайте будь ласка.
12. А яка Державна Таємниця була у Недороля? (він боявся свого Першого Недорадника, тому що цей Недорадник хотів захопити владу). Чого невистачало Першому Недорадникові, щоб отримати владу? (голови).
      Добре. А зараз я розповім вам трохи про Галину Малик. Відомості про її життя допоможе зрозуміти нам, чому вона написала такий дивний твір.


1.      Розповідь про життя письменника
Народилася Галина Миколаївна Малик 12 серпня 1951 року у м. Бердянську Запорізької області. 1964 року сім’я переїхала в селище Середнє на Закарпатті. Дитинство і юність майбутньої письменниці булирадісними і спокійними. Вона добре вчилася в школі, мала веселий характер, почуття гумору і... не збиралась бути письменницею.
Читати почала з п’ятироків та читала дуже багато. Перше знайомство з книжкою сталося в день її народження, коли мама подарувала їй збірку «Українські народні казки».
Галина Малик є видавцем та редактором журналу для дітей «Віночок».
Писати майбутня письменниця почала ще зі шкільного віку. Потім припинила, та коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї доньки через потребу пояснити їй якісь прості та важливі істини.
Згодом Галина Малик почала писати казкові повісті для дітей.
Найвідоміші її твори — це «Подорож Алі в Країну Чудес», «Пригодии дівчинки Алі в країні сяк-таків», «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», «Злочинці з параллельного світу», «Подорож у королівство сяк-таків», «Пантлик і Фузя», «Пригодии Іванка і Беркутка»,казка «Пригоди в зачарованомумісті» та ін.
2.         Коротка характеристика казок Галини Малик
«Пантлик і Фузя» — казка про продвох клоунів, які роблять усе навпаки.
Казка «Пригодии дівчинки Алі в країні сяк-таків» дуже цікава своїми подіями та героями. Є там вчителька Кефіра біла, бліда, як молоко, зморщена, худа. І Дир-Пир (Дирмидонт Пирмидонтович), який усе говорить, обіцяє, а нічого не робить, і престолонаслідники Сякусь і Такусь, хлопчики, які нічого не вміли, крім писати на когось ябеди, їхня матуся королева Сяк-Такева та її чоловік граф О’Ман. Вони збирали до країни Сяк-Таків таланти, які у людей зникали.
«Чорний Маг і зачароване місто» — це книжка-комікс — смішна, пригодницька та яскравоілюстрована. Вона про пригоди двох друзів Бібл-Бабла та Гравика
«Вуйко Йой і Лишиня» — це дитяче фентезі. Письменниця населяє світ повісті казковими персонажами, і цей казковий світ бере свої витоки в народних казках і віруваннях (як, наприклад, вуйко Йой — добрий дух хати, своєрідний домовичок, чи Лишиня — відомийвсім з байки легковажний цвіркун).
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
·   Читання тексту
·   Словникова робота.
– А зараз продовжимо з вами слідкувати за пригодами Алі. Перед тим, як читати, подивіться на слова, які ми зустрінемо у тексті. Як ви розумієте вираз «як дві краплі води»? (бути дуже схожим на щось). Що таке хвіртка? (калитка). Що значить прочинила? (приоткрыла). Заметушився (засуетился). Нишпорити (рыскать, искать настойчиво). Розпач (отчаяние). Зачарувати (заколдовать). Розчарувати (росколдавать).  Шолом (шлем). Незліченні (бесчислинные). Розчахнув (распахнул, резко открыл). Мотлох (хлам, непотрібні речі). Читаємо наступний розділ (діти читають за бажанням 12і 13 розділи).
                    А тепер зупиніться, і давайте з’ясуємо, чому карлик Недочеревик стягував у країну весь мотлох? Чого не вистачало карлику Недочеревику? (душі). Як ви розумієте слова Недороля «…бути без душі – це навіть гірше, ніж бути без голови»? (людина без душі жорстока, владна зробити усе, щоб досягнути свого, навіть зрадити друзів). Кого впізнала Аля у першому Недорадникові (чоловічка, якого вона колись недомалювала). А тепер читаємо далі. (діти читають розділ 14,15)
– Діти, хто підказав Алі дорогу до Недочеревика? (Недоштанько).
За своїм бажанням у будинку Недочеревика Аля могла перенестися до дому. Зачитайте в тексті, чому вона це не зробила? (117. «але перед очима…і всі сто років). Як цей епізод характеризує Алю? (вона вміє бути другом). Чи зрозуміла Аля причину свого перенесення у Недоладію? Що було сказано у книзі? (що в Недоладію перенеситься та людина, яка не доробила рівно 100 справ).
– Читаймо далі. (розділ 18).
– Діти, давайте разом проговоримо імена героїв казки: Недопопелюшка, Недорадник, Недоштанько. За допомогою чого утворюються ці імена? (за допомогою префікса недо). На що вказує цей префікс? (означає дію, стан або якість, що виявляються в процесах, ознаках і предметах неповною мірою). Ми з’ясували, що усе в цій країні недороблено. На це й вказують уподобання деяких осіб. Згадайте, що любив їсти король країни? (недоварені яйця). Правильно. Чого не вистачало Першому Недорадникові? Як він відносився до цієї проблеми? (він не серйозно відноситься до своєї проблеми. Навіть пишається таким становищем речей). А як ви відноситесь до Першого Недорадника? (відповіді дітей). А як ви гадаєте, що зробить Перший Недорадник з пійманою Алею? (припущення дітей).
– Добре. А чи правильно ви думали, дізнаєтесь, якщо далі прочитаєте твір. А поки з прочитаних вам епізодів, хто з героїв вам більш усього подобається? Чому саме він(а)? (відповіді  дітей).
     V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
– А зараз погляньте на малюнки, які взяті з книги «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Я буду показувати малюнок, а ви відгадувати, до якого саме епізоду книги він відноситься. (презентація, 2-3 слайди).
     VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Продовжувати читати твір, стор. 124-128(132), Написати 3 речення-поради Алі, як вона б могла вибратися із рук Недорадника.






Конспект уроку з української літератури
проведеного студенткою групи У-5 Папазовою І. С.
ТЕМА: Морально-етичні проблеми в казці.
Характеристика образів повісті-казки. Особливості мови твору, роль діалогів у ньому.

Мета: продовжити ознайомлення учнів із життєвим та творчим шляхом Г.Малик, поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки; розвивати увагу, вміння робити висновки та переказувати твір; сприяти вихованню позитивних рис характеру, прагнення робити добро.

Тип уроку: урок практичного використання знань, умінь та навичок

Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Минулого уроку ви прослухали біографію Галини Малик. А зараз ми спробуємо згадати деякі факти з її життя, розв’язавши кросворд
·   Бесіда «Біографія і творчість Галини Малик»
1. Галина Малик народилася у місті…(Бердянськ)
2. Читати почала вона з…(5 років)
3. Перша книга, яку прочитала письменниця у дитячі роки, називалася «Українські …(народні) казки»
4. Назва дитячого журналу, видавцем та редактором якого є письменниця…(«Віночок»).
·        Тест
– А зараз ми з вами напишемо тест за змістом твору. Це потрібно для перевірки того, чи уважно ви читали твір, а також допоможе вам згадати деякі епізоди казки. Слухайте питання і відповіді уважно. Кожен за цей тест отримає оцінку.
1.Що відрізняло Алю від інших дітей?
А Вона нічого не могла доробити до кінця;
Б вона була дуже розумна;
В вона була зовсім непосидюча;
Г вона була звичайною дівчинкою.
2. Як вона вишила подарункового рушничка для бабусі?
А Повністю, з гарним квітковим візерунком;
Б вишила лише половину рушника;
В поставила лише один хрестик;
Г вишила кілька квіточок.
3.Кого побачила Аля у своїй кімнаті?
А Домовика у старій одежі;
Б маленького чоловіка в величезних черевиках;
В невідому істоту в чудернацькому костюмі;
Г кролика в маленькому капелюсі.
4.Хто першим зустрівся дівчинці в дивній країні?
А Песики з рюкзаками;
Б котики в чоботях;
В кролики в окулярах;
Г рибки під парасольками.
5.Як називалась країна, до якої потрапила Аля?
А Недоладія;                   
Б Недоділанія;
В Недоробія;                    
Г Недопрація.
6. Хто був правителем диво-країни?
А Недороб Десятий;         
Б Недоділь Десятий;
В Недороль Десятий;     
Г Недоноль Десятий.
7. Кого зі старих знайомців Аля зустріла у Недоладії
А Своїх однокласників
Б Своїх батьків
В чоловічка, якого вона колись не домалювала
Г дівчину, з якою вони ходили до дитячого садочку
8. Чому перший Недорадник носив лицарський шолом?
А Йому це подобалось;
Б він був лицарем;
В у нього не було іншого капелюха;
Г у нього не було голови.
9. Що було незвичайного у будинку чарівника Недочеревика
А у нього жили невідомі істоти
Б у будинку не було нічого із меблів
В у будинку виповнялися усі бажання
Г у будинку жила стара мати Недочеревика
10. Чому Аля не повернулася додому, коли в неї з’явилася така можливість?
А їй захотілося назавжди залишитися у Недоладії
Б карлик Недочеревик спіймав дівчину і перетворив на жабку
В вона не могла покинути Недоладька
Г їй відрубив голову Перший Недорадник
11. Що знайшла Аля в домі Недочеревика?
А Двері, які вели до її кімнати;
Б інструкцію з повернення додому;
В свої втрачені речі;
Г голову Першого Недорадника.
12. хто міг бачити обличчя Першого Недорадника
А Тільки Недопопелюшка
Б Тільки Недороль Х
В Тільки Аля
Г Сам Перший Недорадник у дзеркалі
·        Взаємоперевірка
– А зараз обміняйтесь зошитами. Я зачитую правильні відповіді, а ви – перевіряєте своїх товаришів (перевірка)
ІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
        Сьогодні ми з вами будемо продовжувати знайомитися з твором Галини Малик, будемо розкривати глибше героїв казки, виконувати практичні завдання.
ІІІ ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ
1.     Ррозкриття морально-етичних проблем в повісті-казці.
– Зараз ми з вами спробуємо визначити морально-етичні проблеми в повісті-казці і заповнити таблицю. Перенесіть її у зошит Які проблеми підіймає авторка? Назву першу: проблема добра і зла. Що ще нам хотіла донести письменниця? (проблема працелюбності та лінощів, дружби і зради (Недороль Х), смілості і боягузтва, жорстокості та добродушності, сором’язливості і показництва, тощо. Записуються у зошитах та вчителем на дошці).
        Добре. Ми впоралися з першим завданням, тепер можемо відпочити
Фізхвилинка
·        Гра «Протистояння»
– Ми з вами вже познайомились з більшою частиною цього твору, змогли виявити проблеми, які висвітлені письменницею. А це значить, що тепер нам легше буде справитися з наступним завданням. Зараз ми з вами з вами охарактеризуємо героїв твору, зробивши порівняну характеристику. 1 ряд порівнює образи Алі і Недопопелюшки, другий ряд – образи Недоладька і Недочеревика, третій – образ Недороля Х і Першого Недорадника. На партах у вас лежать аркуші у якому перераховано позитивні і негативні риси характеру (додаток 1). Ви повинні із цього обрати ті, які притаманні вашому героєві. Не обов’язково використовувати усі ці слова. Можна обрати ті, які, на вашу думку, наяскравіше характеризує героя. Потім подивимось, хто що написав. (діти працюють самостійно).

1-а група - порівняльна характеристика образу Алі і Недопопелюшки
Аля
Вміє бути другом
Добра
Весела
відкрита 
наполеглива
цілеспрямована
Лінива
Недопопелюшка
Терпелива
Наполеглива
Працелюбна


2-а група – характеристика образу Недоладька і Недочеревика
Недоладько
Вміє бути другом
Добрий
Веселий
Відкритий
Сміливий
Чесний

Недочеревик
Жорстокий
Бездушний
Злий
Замкнутий
Заздрісний






3-а група – характеристика образів Недороля Х та Першого Недорадника
Недороль Х
- Боїться І Недорадника;
- неохайний;
- любить їсти ліщинові горішки;
- щиросердний;
- самотній;
- веде себе зовсім не як король;
- дурний
Перший Недорадник
- злий, хижий;
- жорстокий;
- хитрий;
- носить шолом, так як не має голови;
- мріє стати королем країни Недоладії,


        Зараз подивимось, як порівняли перший ряд Алю і Недопопелюшку. Другий ряд, що ще можна додати до характеристики Алі? А що можна додати до характеру Недопопелюшки? З якою рисою, обраною вашим товаришем обраному героєві, ви не згодні? (так перевіряються усі герої).
              А тепер скажіть, з ким з цих героїв ви би хотіли дружити, і чому? (відповіді дітей). Це значить, які риси характеру людини ви більш цінуєте?
ІV. Закріплення отриманих знань
Творча робота «А що було б, якби…»
        Добре. Ви визначилися з рисами характеру, які є в героїв, і ті, які вам  особисто подобаються. Зараз уявіть собі, що, наприклад, Недокороль був більш сміливим і розумним, що могло б статися з країною? Я пропоную вам так поміркувати про будь-якого героя з твору і написати невеликий твір – 5 речень, «А що б було, якби у героя були б такі-то риси характеру…».
Зачитування творів дітьми (декілька учнів)
V.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
– Чого вчить нас  казка-повість «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»? (вчить нас, що завжди треба доробляти розпочаті справи, а не по­лишати їх незавершеними. Треба боротися з власними лінощами та пам’ятати, що найкраща справа та, яка має результат).
– Згадайте Алю на початку казці, і в середині. Чи змінилася Аліна поведінка і як саме? (у країні Недоладії вона навчилася доробляти розпочинені справи, бути справжнім другом)
VI.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати твір «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», звер­таючи увагу на характеристику дійових осіб. Намалювати будь-якого героя казки, який вам більш всього сподобався.


Немає коментарів:

Дописати коментар